CATIA.IR :: ارگونومی در کتیا CATIA (قسمت چهارم)
آخرین اخبار :

Catia.ir

طراحی شراد فن خودرو
کانکس شرکت قصریخ
نگهدارنده سپر تندر 90
پروانه فن پراید
نگهدارنده پروژکتور تندر 90
صافی بنزین خودرو پژو
رادیاتور خودرو مگان
سیمرغ جشنواره فجر
پمپ کمپرسور
ارگونومی در کتیا CATIA (قسمت چهارم)

ارگونومی در کتیا CATIA

دانشی همگام با توسعه صنعت

کاری از انجمن کتیای ایران

 

 

    

نویسندگان:

مهندس فرهاد نوین

 

مهندس هومن لادن

 

(قسمت چهارم)

در این قسمت با مطالب زیر آشنا می شوید:

 

متحرک سازی و شبیه سازی عملیات آدمک

 

محیط آنتروپومتری در CATIA

 

در مقاله شماره قبل چگونگی گرفتن اجسام توسط آدمک و همچنین ایجاد ارتباط بین جسم و آدمک مورد بررسی قرار گرفت همان طور که در تصویر مشاهده می کنید آدمک بر روی صندلی نشسته است و یک ظرف بطری را در دست گرفته است 

 

 

برای ایجاد شبیه سازی حرکت از جعبه ابزار Manikin Simulation  بر روی ابزار Simulation  کلیک کنید.

 

 

با انتخاب این ابزار پنجره زیر باز می شود که نشان دهنده کلیه مواردی است که امکان شبیه سازی برای آن ها وجود دارد 

 

 

با انتخاب گزینه  Manikin 1  که مربوط به آدمک موجود در تصویر است بر روی گزینه ok  کلیک کنید

با درگ کردن بر روی هر عضو آدمک و تغییر دادن موقعیت عضو و سپس کلیک بر روی دکمه insert  می توان نحوه و مسیر تغییر موقعیت عضو را برای ایجاد شبیه سازی ذخیره کرد بدین منظور در هر بار ایجاد تغیر در وضعیت آدمک بر روی دکمه insert  کلیک کنید 

 

 

حال نوار موجود در در این پنجره را حرکت دادن آن به ابتدا بازگردانید .

 

همچنین Interpolation Step را بر روی مقدار کم تری از مقدار پیش فرض (به عنوان مثال 0.02) قرار دهید تا نمایش شبیه سازی آهسته تر انجام شود همچنین Loop mode را بر روی همیشه رفت قرار دهید تنظیمات ایجاد شده در تصویر زیر آورده شده است .

 

 

در نهایت بر روی دکمه Play Forward  کلیک کنید تا شبیه سازی کار مشاهده شود 

 

 

نکته : با انتخاب گزینه Animate Viewpointنوع و نحوه فیلم برداری هم در نمایش شبیه سازی لحاظ می شود .

 

نحوه ذخیره سازی Simulationایجاد شده به صورت یک فایل تصویری:

همین طور که مشاهده می کنید در نمودار درختی Simulation.1که بیانگر شبیه سازی انجام شده است ثبت شده است . 

برای ذخیره سازی این Simulationدر قالب یک فایل ویدئویی از جعبه ابزار Manikin Simulationبر روی ابزار Generate Video  کلیک کنید

سپس بر روی   Simulation.1 از نمودار درختی کلیک کنید

پنجره زیر باز می شود 

با کلیک بر روی گزینه File Nameمی توان به ویدئو نام اختصاص داد

 

محیط آنتروپومتری در کتیا

در ابتدا لازم است که با مفهوم آنتروپومتری آشنا شویم

 

آنتروپومتریAnthropometry کلمه یونانی است که از دو واژهAnthropo به معنی انسان (گونه انسان) وmetry به معنی سنجش، تشکیل شده است.
به طور کلی اندازه گیری ابعاد بدن در دو وضعیت صورت می گیرد:
1 -  وضعیت ساکن (ثابت)   (Static anthropometry)
2 -  وضعیت متحرک(Dynamic Anthropometry)

در وضعیت ثابت اندازه گیری بدن در حالتی صورت می گیرد که بدن هیچ گونه حرکتی نداشته باشد و این اندازه گیری را اصطلاحاً آنتروپومتری استاتیک می گویند. در وضعیت متحرک اندازه گیری ابعاد بدن در حالتی که بدن در حالت حرکت می باشد، صورت خواهد گرفت. این اندازه گیری آنتروپومتری دینامیک گفته می شود.

به طور کلی آنتروپومتری شامل اندازه گیری اندازه های مختلفی از طول بدن، وزن و حجم اندام ها، فضای حرکتی و زوایای حرکتی هر یک از این اندازه ها بوده و در نهایت تهیه آمار و اطلاعات منتج از آن در تعیین شکل و اندازه ابزار و وسایلی است که در محیط کار مورد استفاده این افراد قرار می گیرد.

 

 

آنتروپومتری در دو زمینه کاربرد دارد


1 -  برای تطبیق و تناسب ماشین با انسان در جهت راحتی و افزایش راندمان کاربر
2 - جهت استاندارد سازی وسایل و تجهیزات مورد استفاده برای یک فرد یا کل جامعه 
در این زمینه علاوه بر ابعاد بدن، نوع وسایل مورد استفاده، جنس، میزان تحمل نیرو و فشار و سایر فاکتورهای مربوط به انسان از قبیل سن، جنس، نژاد، ساختار بدنی ، نوع شغل، رژیم غذایی، وضعیت سلامتی، وضعیت بدن، تغییرات ارادی (مثل منقبض کردن عضله)، لباس و تجهیزات فردی مورد توجه قرار می گیرد. که البته مهم ترین آنها سن، جنس و تفاوت های نژادی می باشد.

از آن جایی که در بیشتر این موارد، این انسان است که ازوسایل و ابزارها استفاده می کند بنابراین طراحان و مهندسین باید برای اطمینان یافتن از راحتی، ایمنی، کارایی و سلامت استفاده از این کالاها حتماً توانایی ها و محدودیت های فیزیکی و بدنی انسان را در طراحی و ساخت وسایل در نظر بگیرند.

طراحی از دیدگاه آنتروپومتری شامل انطباق و هماهنگی و ابعاد و اندازه های بدن با ابعاد و اندازه های محل کار یا ابزار وسیله مورد استفاده است. آنتروپومتری در واقع بخشی از دانش ارگونومی و شاخه ای از فیزیکال آنتروپومتری است که موضوع آن سنجش و اندازه گیری ابعاد و اندازه های ظاهری قسمت های مختلف بدن انسان است. چون دانستن ابعاد و اندازه های اعضای مختلف بدن برای طراحی ارگونومیکی بسیاری از وسایل زندگی ضروری است دانش آنتروپومتری نیز با اندازه گیری و ارائه اندازه های مختلف بدن (مانند طول دست و پا عرض شانه و کتف ها و...) و تعیین میدان حرکتی یا محدوده حرکت آن ها به طراح کمک می کند تا به میزان زیادی بر ایمنی، سلامت و کارایی بازده طرح خود بیافزاید و از هر جهت یک طرح مناسب ارائه دهد.

برای آنکه بتوان از محیط آنتروپومتری نرم افزار کتیا استفاده کرد ابتدا لازم است که در محیطHuman Builder  که تا به اینجای کار به توضیح آن پرداخته شده بود یک آدمک ایجاد کنید . این کار در شماره های قبلی مورد بررسی قرار گرفت .

برای تغییرات مشخصات آدمک بر روی ابزار از جعبه ابزار Manikin Workbench Accessکلیک کنید سپس بر روی خود آدمک در محیط نرم افزار کلیک کنید

با انجام این کار به محیط جدید وارد می شوید که تنظیمات آدمک امکان پذیر است

روش دیگری نیز برای ورود به محیط آنتروپومتری و اعمال تغییرات بر روی آدمک وجود دارد

 

محیط Human Measurement Editorدر نرم افزار کتیا به محیط آنتروپومتری اختصاص پیدا می کند برای دسترسی به این محیط مسیر زیر را دنیال کنید .

 

Start --> Ergonomics Design & Analaysis --> Human Mesaurement Editor

 

همان طور که پیش از این به آن اشاره شد این محیط از نرم افزار کتیا به تطبیق دادن وضعیت آدمک و هماهنگی آن با وسایل و محیط اطراف است تا بهترین عملکرد از طراحی نتیجه شود .

در ادامه به بررسی جعبه ابزار Anthropometry Editorپرداخته می شود

ابزارهای داخل این جعبه ابزار از چپ به راست به شرح زیر است که به توضیح آن ها پرداخته می شود

  گزینه هایی برای تبدیل جنسیت آدمک از مرد به زن و یا بالعکس

 

 گزینه ای برای تعیین ملیت آدمک که امکان انتخاب 7 ملیت مختلف را برای کاربر فراهم می کند 

 

 قرار گیری آدمک به صورت ایستاده به صورتی که دست ها در امتداد پاها قرار گرفته است 

قرار گیری آدمک به صورت نیم رخ در صورتی که دست ها عمود بر وضعیت قرار گیری پاها به سمت جلو قرار گرفته است 

 باز شدن دست ها در  امتداد عرض شانه ها در حالتی که آدمک به صورت تمام رخ قابل مشاهده است .

 

  Display the Variable List  

 

با انتخاب این گزینه پنجره زیر باز می شود 

در این پنجره می توان بخش های مختلف ابعاد بدن آدمک را تغییر داد همچنین در قسمت Constructionوضعیت را در حالت های نشسته یا ایستاده کنترل کرد و جنسیت آدمک را تغییر داد در حالتی که مدیریت آدمک بر روی وضعیت اتوماتیک قرار دارد امکان تغییر دادن وضعیت برای کاربر وجود ندارد بدین منظور ابتدا باید وضعیت مدیریت آدمک را بر روی حالت دستی قرار داد  .

روش دیگر برای تغییر دادن بخش های مختلف بدن آدمک این است که بر روی فلش های قرار گرفته بر روی آدمک دبل کلیک کنید .

 

با انجام این  کار همان پنجره  Display the Variable Listباز خواهد شد .

  Filter

با انتخاب این گزینه پنجره زیر باز می شود . 

 

در این قسمت امکان انتخاب قسمت های مختلف بدن و کنترل فاکتورهای انسانی مختلف برای کاربر فراهم می شود .

 

 با انتخاب این گزینه از محیط آنتروپومتری خارج و به محیط قبلی باز گردانده می شوید .

 


دریافت فایل PDF

 

مقالات آموزشی ارگونومی در کتیا CATIA

 
ارگونومی در نرم افزار کتیا CATIA (قسمت اول) چاپ شده در شماره 45 مجله ساخت و تولید
ارگونومی در نرم افزار کتیا CATIA (قسمت دوم) چاپ شده در شماره 46 مجله ساخت و تولید
ارگونومی در نرم افزار کتیا CATIA (قسمت سوم) چاپ شده در شماره 47 مجله ساخت و تولید

 

ارگونومی در نرم افزار کتیا CATIA (قسمت چهارم)

 

چاپ شده در شماره 48 مجله ساخت و تولید

 





بازديد : 3103 بار نمايش يافته است .

کلمات کليدي : : کتیا ارگونومی catia آنتروپومتری

 
نام شما: [ کاربر جدید ]

نظر:
کد امنیتی
کد امنیتی

  [ بازگشت ]

static ©